Actiuni de avocat

Cereri de chemare in judecata, intampinari, exceptii procesuale, apeluri, recursuri

Articole din presa

Articole publicate in reviste de specialitate

Comunicate de presa

Comunicate oferite spre informare | Mass-Media

Diverse

Activitati profesionale in calitate de avocat, in functia de decan al Baroului Bacau. Scrisori de multumire, comentarii, propuneri, etc.

Propuneri de lege ferenda

Propuneri de modificare si completare a legilor, lucrare de doctorat, specialitate drept administrativ si constitutional.

Home » Articole publicate in revinste de specialitate

Sinteze din teza de doctor Botomei Vasile – Cuvantare

Articol publicat in data de 14/12/10 Birou de presa - Cab. av. Vasile Botomei
Sinteze din teza de doctor Botomei Vasile – Cuvantare

Sinteze din teza de doctor Botomei Vasile

Sustinerea tezei de autor la Seminarul Stiintific Specializat 12.00.02 – Drept Public

– U.S.M. 15 decembrie, 2010-

Cuvântare

Onorata asistenta,

Stimaţi membri ai Comisiei de examinare,

Bine v-am regasit!

Se propune spre audiere şi apreciere teza de doctorat a candidatului Botomei Vasile, intitulată: „Răspunderea administrativă: aspecte practico-ştiinţifice în plan comparat – R.M şi România”.

Actualitatea şi importanţa problemei abordate. Raspunderea administrativa este tratata de catre autori din R.M asemenea ca si de unii dintre autorii din Romania, ca o institutie relativ tanara, in comparatie cu raspunderea civila si penala.

Teoreticieni ai dreptului administrativ din R.M, printre care in randul exponentilor de marca va regasiti si dumneavoastra, se raporteaza la raspunderea administrativa din R.M, cu incepere de la data de aparitie a Lg. Contenciosului Administrativ nr.793-XIV din 10 .02. 2000.

Ca actualitate al domeniului de cercetare in stiinta raspunderii administrative, imi pun fireasca intrebare:

1)„Unde este cercetarea stiintifica in materia raspunderii administrative a functionarilor publici, din perioada cuprinsa intre 06.01.1918, cand a fost proclamata Republica Democratica Moldoveneasca  si pana la data de 27.03.1918, in care Sfatul Tarii a hotarat in drept ca: „Republica Moldoveneasca in hotarele sale dintre Prut, Nistru si Marea Neagra si vechile granite cu Austria, rupta de Rusia acum 100 si mai bine de ani din trupul vechii Moldove, in puterea dreptului istoric si al dreptului de neam, pe baza principiului ca noroadele sa-si hotarasca soarta lor, de azi inainte si pentru totdeauna, se uneste cu mama sa Romania”.

Aceasta perioada nu a fost abordata de autorii in teoria dreptului administrativ din R.M, desi ziua de 06 ianuarie 1918 marcheaza prima proclamare de independenta pentru Republica Democratica Moldoveneasca.

2) ”Unde este cercetarea stiintifica din domeniul raspunderii administrative, intre 27.03.1918 si pana in 1940, in care teritoriul administrativ din R.M, a fost unit cu Romania, pana la tratatul Ribentroff-Molotov?”

In aceasta perioada, teritoriul actual al R.M a avut administratie in care functiona Legea de reorganizare a I.C.C.J. din RO ca domeniu de reglementare pentru institutia de contencios administrativ.

Perioada acestei administratii, a fost prea putin luata in consideratie de catre autorii din R.M., desi ca valoare istorica, Legea din 25.03.1910 reflecta ca comparatie un nivel de echivalent in aplicarea contenciosului administrativ din cele mai dezvoltate state Europene.

Rezulta ca 22 de ani de administratie, care fac parte din istoria comuna a ambelor tari, in care Romania Mare s-a proclamat pentru prima data ca stat unitar roman in limitele granitelor cuprinse de la Nistru pana la Tisa, nu a fost cercetata aproape deloc de teoreticienii dreptului administrativ din R.M., desi evolutia administrativa din acesti 22 de ani, a cuprins cele mai insemnate momente istorice si a produs cele mai mari izvoare de drept administrativ in teritoriul actual al R.M.,  sub conducerea Regelui Ferdinand, denumit si „Regele Romaniei Intregite”.

Importanta problemei abordate inca din perioada izvorului de drept administrativ nascut in R.M. la 06.01 1918 prin proclamatia ca stat a RDM a fost unita la 27.03.1918 si succesiv pana in 1940, dupa care din anul 2000 si pana in 2010, in care administratia din actualul teritoriu al Republicii Moldova a functionat din punct de vedere administrativ pe Constitutia Romaniei, din anul 1923, din timpul Regelui Ferdinand, scoate in evidenta importanta problemei abordate prin punerea in valoare a izvoarelor comune de drept administrativ si a dreptului de contencios administrativ.

Pana in 1912 Instanta de Contencios Administrativ era data in competenta Tribunalelor din Judet si aveau autoritatea atat de anulare a actelor administrative, cat si de obligare a institutiilor de stat catre particulari la daune pentru vatamarea adusa prin actele anulate.

Ulterior, cu incepere din 1912, se mdifica legea din 25.03.1910 si se stabileste competenta de solutionare a cauzelor de contencios administrativ pentru Inalta Curte de Casatie si Justitie, in cadrul Sectiei a III-a specializata, pe care a functionat teritoriul actual al R.M. pana in 1940.

Ca importanta teoretica prin aducerea ca tema de studiu a legii de reorganizare a ICCJ din 1912 din Romania unita, noi am descoperit urmatoarele:

Autoritatea judecatoreasca de contencios administrativ era constituita din 3 judecatori la fond, prevazuta cu cale de recurs in complet de 5 judecatori, in care s-a definit conceptul de contencios administrativ de declarare ilegala a actelor administrative si de obligatie in sarcina autoritatii emitente de a dispune desfiintarea sau modificarea actului.

Rezultatul cercetarii din domeniul istoriei comune, ne permite sa concluzionam ca Legea de reorganizare a ICCJ, de aplicare a contenciosului administrativ din 1912, avea si o componenta de interpretare, care este data in prezent catre Curtea Constitutionala.

In plan comparat, actualiatea domeniului de cercetare pentru Romania, este de efectuare a unor cercetari stiintifice in domeniul raspunderii administrative instituite pe teritoriul Romaniei, prin infiintarea Consiliului de Stat din anul 1864, din perioada domnitorului roman Alexandru Ioan Cuza.

Noi am constatat prin cercetare in plan comparat, ca modelul de functionare al Consiliului de Stat din RO era preluat dupa modelul anglo-saxon.

Desi acest Consiliu de Stat a avut o durata de functionare relativ mica, de 2 ani, fiind desfiintat in anul 1866, odata cu abdicarea domnitorlui Alexandru Ioan Cuza, istoria raspunderii administrative ca aplicabilitate prin institutia de contencios administrativ a continuat pe teritoriul RO sa functioneze la un nivel inalt pana in anul 1905, cand a fost adoptata legea pentru reorganizarea ICCJ.

Am identificat ca importanta a cercetarii urmatoarele:

Consiliul de Stat din RO functiona ca organ consultativ pe langa Guvern si avea 4 categorii de atributii distincte:

1)pregatirea proiectelor de lege;

2)organizarea in materie administrativa a administratiei;

3)atributii in domeniul contenciosului administrativ prin care Consiliul de Stat avea urmatoarele competente:

-de a solutiona contestati impotriva hotararilor ministrilor date cu exces de putere sau cu incalcarea legilor si regulamentelor;

-de solutionare a contestatiilor formulate de particulari impotriva hotararilor sau actelor de executare ale prefectilor sau altor agenti administrativi, date cu incalcarea legilor si regulamentelor;

-de a solutiona contestatii impotriva hotararilor Comisiunilor de lucrari publice;

-de a solutiona reclamatii ridicate de particulari impotriva administratiei, pentru apararea intereselor lor in cazurile prevazute de lege.

Acest sistem se identifica cu cel mai dezvoltat sistem de contencios administrativ din Europa anilor 1866 – 1940, dintre care R.M a functionat din 1918 si pana in anul 1927 in Romania unita, sub conducerea Regelui Ferdinand.

Ulterior dupa incetarea din viata a regelui Ferdinand, a fost cercetata institutia contenciosului administrativ din perioada de regenta 1927-1930, dupa care din 1930 si pana in 1938 sub conducerea Regelui Carol al II-lea in care institutia de contencios administrativ a inregistrat un regres in evolutia monarhiei constitutionale, ca rezultat al abrogarii Constitutiei din 1923.

In RO, la data de 24.08.1944 se revine la Constitutia din 1923, prin asigurarea monarhiei constitutionale in statul de drept condus de Regele Mihai.

[Citeste articolul integral...](Format PDF)