Actiuni de avocat

Cereri de chemare in judecata, intampinari, exceptii procesuale, apeluri, recursuri

Articole din presa

Articole publicate in reviste de specialitate

Comunicate de presa

Comunicate oferite spre informare | Mass-Media

Diverse

Activitati profesionale in calitate de avocat, in functia de decan al Baroului Bacau. Scrisori de multumire, comentarii, propuneri, etc.

Propuneri de lege ferenda

Propuneri de modificare si completare a legilor, lucrare de doctorat, specialitate drept administrativ si constitutional.

Home » Articole publicate in revinste de specialitate, Propuneri de lege ferenda

Recomandari stiintifice pentru struturarea profesiei de mediator pe domenii de organizare distincte

Articol publicat in data de 13/12/10 Birou de presa - Cab. av. Vasile Botomei
Recomandari stiintifice pentru struturarea profesiei de mediator pe domenii de organizare distincte

Autor: Mediator-avocat dr. Botomei Vasile

“Mediation is a way of solving conflicts amicably, with a third party as mediator specializing in conditions of neutrality, impartiality, confidentiality and free consent of the parties having”

Recent, Legea nr.192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator din Romania, a fost modificata prin Legea 370/2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 831, din 3 decembrie 2009.

Astfel, medierea din punct de vedere teoretic-doctrinar a ramas cu acelasi scop, insa din punct de vedere normativ-legislativ, medierea reprezinta o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate în calitate de mediator, în conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si având liberul consimtamânt al partilor.

Este mai importanta aceasta definitie si mai usor de realizat activitatea de mediere, deoarece a disparut termenul de “modalitate alternativa” fiind inlocuit cu “modalitate de solutionare”, intelegandu-se pe aceasta cale ca medierea reprezinta o prioritate in realizarea drepturilor  litigioase de catre justitiabili.

Se constata prin modificarile legislative ca legiuitorul prevede prin modificarea art.6, faptul ca organele judiciare si arbitrale, precum si alte autoritati cu atributii jurisdictionale informeaza partile asupra posibilitatii si avantajelor folosirii procedurii medierii si le indruma sa recurga la aceasta cale pentru solutionarea conflictelor dintre ele.

Din punct de vedere normativ-legislativ, modificarile de la art.6 trebuie analizate inclusiv in contextul celorlalte modificari din lege.

Astfel, este de mentionat modificarea art.54 (2), care in noul text de lege prevede ca mediatorul are dreptul sa inchida procedura de mediere, procedand potrivit dispozitiilor art. 56, care se aplica in mod corespunzator. In aceasta situatie mediatorul este obligat sa restituie onorariul, in parte, in conditiile stabilite prin contractul de mediere.

Desi textul de lege prevede ca onorariul se poate stabili in parte, in conditiile stabilite prin contractul de mediere, in egala masura se constata existenta inclusiv a conceptului de mediere gratuita, aceasta in conditiile in care mediatorul a formulat invitatiile catre parti, le-a adus la cunostinta acestora modalitatea de solutionare a conflictului supus medierii, dar independent de vointa mediatorului sau a uneia dintre parti, procedura medierii nu a mai putut fi indeplinita prin ajungerea la un acord.

Pornind de la acest concept, de cazuri de mediere gratuita, se recomanda in cadrul acestui articol o noua structurare a profesiei de mediator, in asa fel incat statul sa ofere garantii materiale pentru cazurile de mediere cae nu pot fi indeplinite de catre mediator, garantia constand in asigurarea unui venit minim garantat pentru mediatorii autorizati care exercita activitatea oficianta de informare a partilor cu privire la rolul si eficienta activitatii de mediere.

Se propun urmatoarele:

a). Înfiinţarea instituţiei mediatorului public, aflată sub control de stat, în care rolul de control îl are instituţia Avocatului Poporului, după caz, sub controlul Ministerului de Justiţie, ca organ al puterii executive, prin servicii asigurate în regim de monopol, ca mediator de stat.

Se recomanda ca aceasta categorie profesionala sa functioneze pe langa institutiile de drept public, prin infiintarea unui serviciu public de mediere, cu caracter gratuit pentru justitiabili.

Acest serviciu se recomanda a avea doar rolul de informare in privinta medierii, fara posibilitatea de incheiere de contracte pentru reprezentare intre mediatorul angajat din cadrul Serviciului de drept public si cetatean.

Bugetul de functionare si de organizare se asigura de catre stat.

b). Menţinerea în vigoare a instituţiei mediatorului independent, aflată în organizarea şi controlul organizaţiilor profesionale de drept privat, în condiţii de organizare şi funcţionare autonomă, pe principiul de pluralism al organizaţiilor profesionale de drept privat – în care să funcţioneze două sau mai multe structuri profesionale, atât la nivel naţional, cât şi la nivel judeţean, în regim de profesie liberală, pe sistem de achiziţie a serviciilor publice pe bază de cerere şi ofertă, în care dictează economia de piaţă.

Aceasta categorie profesionala functioneaza pe baza economiei de piata, pe baza cererii si a ofertei, prin contracte negociate.

Controlul si profesionalizarea acestor categorii de mediatori se recomanda a se face prin organizatiile profesionale de drept privat structurate la nivel national si judetean.

Bugetul organizatiilor profesionale se asigura din contributii si cotizatii depuse de mediatorii autorizati.

Se recomanda a se stabili un termen de 3 luni in care mediatorii autorizati sa poata opta pentru functionarea in cadrul uneia din aceste 2 sisteme distincte.

Se contureaza astfel conceptul medierii sub control de stat, cu titlu gratuit, ca o componenta a raspunderii administrative a statului pentru realizarea procesului de mediere, si pe de alta parte conceptul medierii prin organizatii de drept privat, in care mediatorul realizeaza o activitate autonoma, independenta, pe baza de contract.

Aceasta recomandare si propunere de lege ferenda se recomanda ca o consecinta a modificarilor legislative aduse prin intrarea in vigoare a Legii 370/2009, in care se prevede prin art.9 (4), ca Consiliul de mediere va emite documentele care atesta competenta profesionala a mediatorilor.

Atat timp cat legea prevede atestarea competentelor profesionale se intelege ca aceasta atestare trebuie structurata pe domenii de activitate, pe care le recomandam a fi luate in calcul, dupa cum urmeaza:

1)Activitati de informare cu privire la mediere, ca atribut al mediatorului sub control de stat, care in schimbul informatiilor primeste un venit minim garantat;

2)Atestare pe domenii de profesionalizare struturate pe categorii ale dreptului, astfel: Dreptul Familiei, Drept Civil, Drept Penal, Drept Administrativ şi Constituţional, Drept Fiscal şi Financiar-Bancar si Drept Internaţional Public.

Sub acest aspect, urmeaza a se structura categorii de mediatori care necesita obligativitatea pregatirii juridice si a categoriei de mediatori care nu necesita obligativitatea pregatiri juridice, cum ar fi medierea in domeniul asigurarilor.

Articolul prezentat se subscrie in contextul asigurarii de catre stat a raspunderii administrative pentru implementarea institutiei de mediere, ca factor de simplificare si decongestionare a activitatii de judecata din cadrul litigiilor care fac obiectul cauzelor deduse judecatii.

Bibliografie:

1)Constitutia Romaniei;

2)Legea 370/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 831, din 3 decembrie 2009;

3)Lege nr. 192/2006 din 16/05/2006 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 441 din 22/05/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator. [Citeste articolul integral]

Autor,

Mediator av.dr.Botomei Vasile                                             10.10.2010

Mun.Bacau, str.Republicii, nr.27, A, 1-3

Tel:0744.19.17.17

Fax: 033.44.22.716

Mail: botomei.vasile@yahoo.com