Denunţ penal privind încetare suspectă din viaţă, a părintelui stareţ Arsenie, de la Mănăstirea Buda, din Comuna Berzunţi, judeţul Bacău

Asociatia Colegiul National Pedagogic si Teologic
Sfantul Voievod Stefan cel Mare
Municipiul Bacau, str.Oituz,33 CIF 22403691
HOT. JUD. NR. 126/21/08/2007;
Nr. 7/27-02-2019
Catre,
Parchetul de pe langa Tribunalul Bacau,
Distinse domnule Prim procuror
Lector. univ. dr.Ghoerge Stefan,
Asociatia Colegiul National Pedagogic si Teologic Sfantul Voievod Stefan cel Mare, reprezentata prin Presedinte Botomei Vasile, doctor in dept,CNP 1640107270583, cu domiciliul in Bacau, str.Luminii, 3 bis, Sc.A, ap.2, formuleaza,
Denunt penal,
Pentru moarte suspecta a parintelui Staret Arsenie, identificat in datele de stare civila cu numele: Voaides Agustin, nascut la data de 24 ianuarie 1951, care a indeplinit calitatea de Staret la Manasirea Buda*, din satul Buda, comuna Berzunti, judetul Bacau, incepand din anul 1988, data la care a obtinut aprobarea de la IPS Eftimie al Episcopiei Romanului si Bacaului, pentru reanfiintarea manastirii si, pana la incetarea functiei de Staret al acestei Manastiri, din data de 14 februarie 2018,cu o saptamana mai inainte de a interveni decesul sau din data de 16 februarie 2018.
Prezentul denunt reprezinta o incercare de aflare a adevarului in legatura cu incetarea din viata a parintelui Arsenie, pretuit de oameni de buna credinta care l-au cunoscut, ca mare duhovnic, bun administrator de manastire si, fara probleme medicale de natura ai atrage decesul in mod intempestiv.
Motivele de incetare suspecta din viata sunt urmatoarele:
Mai inainte de a fi obligat sa semneze demisia din functia de Staret, au fost facute presiuni psihice din partea reprezentantilor Arhiepiscopiei Romanului si Bacaului, pentru a renunta in favoarea numirii unui alt calugar in functia de Stareat, pe nume de Bogdan Ioan Carp, cu numele de calugar Benedict;
Un om care a stat cu el in Salonul de la Spital, in ziua de joi, 15 februarie 2018, l-a auzit pe parintele Arsenie ca prin constrangere a fost obligat sa-si semneze demisia;
Parintele Arsenie, facusera parte cu ani in urma in Consiliul de Caterisire din Arhiepiscopia Romanului si Bacaului.
Cu putin timp inante de a deceda, mai exact cu o saptamana inainte, a fost chemat la Arhiepiscopie, sa semneze un document de caterisire a unui preot, desi nu avea nici o atributie in acest sens.
Se pare ca in cadrul acestei prezente, a fost servit cu ceva care sa ii declanseze moartea.
Astfel, a plecat perfect sanatos la aceasta convocare, iar inapoi a venit in stare grava, ca si cum ar fi fost otravit.
Fara sa fi avut vreun antecedent, s-a sprijinit de un stalp rezemat de un perete din Praznicar si, din cauza unei tulburari de echilibru a cazut si s-a lovit usor la un genunchi.
Nu a avut fracura, nu a avut infectie, decat o usoara pata roza.
In aceste imprejurari, a fost asaltat de un anume asistent medical, care il mai vizita pe parinte, sa mearga neaparat la Spitalul Onesti.
Asa a ajuns parintele la Spital Onesti, la sectia ortopedie.
Medicul de familie dnul doctor Tintaru, a eliberat o trimitere pentru Spital, la cererea parintelui.
In fisa medicului de familie parintele era cunoscut cu analize medicale perfecte, urmare carora parintele se lauda ca i s-a spus ca este sanatos TUN.
Ajuns la spital, nu i s-au facut niciun fel de analize.
Aici, a fost supus la diverse interventii medicale, care l-au facut pe parinte sa exclame in prezenta unor martori:
Mai…voi ma omorati pe banii mei !
Pe fondul temerii ca este programat sa fie omorat prin interventii medicale, si al spaimei din Arhiepiscopie, a solicitat sa fie adus inapoi la manastire.
Astfel s-a reantors la manastire, impreuna cu asistentul Sorin Rosca.
La manastire a mai stat o zi, insa la insistentele asistentului Sorin Rosca a mers din nou cu acesta la Spital.
La spital, i s-au facut injectii de adormire si asa adormit, mijloc prin care fara voia sa, a fost urcat intr-o salvare in care era si asistentului Sorin Rosca, si indreptat spre Spitalul Iasi.
Pe traseu, in salvare, in zona orasului Roman, a decedat.
In perioada celor cateva zile in care a fost la spitalul Onesti, a fost vizitat de maicutele Tatiana, Tomaida si Mihaela.
Uneia dintre acestea, i s-a plans de temerea ca ii este teama ca va fi omorat.
Martor la evenimentele suspecte la care a fost supus parintele Arsenie, au fost:
- Dnul Andone Gheorghie, din Comanesti; Mobil: 0740073934;
Acesta a stat 16 ore in preajma parintelui Arsenie, fiind ingandurat ca exista o conjuratie impotriva parintelui;
- Maicutele Tatiana, Tomaida si Mihaela, din cadrul Manastirii Buda;
Maicutele, au auzit ca parintele striga pe patul de spital:
,,Mai ma omorati pe banii mei”
- Maica Stareta de la Manastirea de maici ,,Ponglet’’.
La aceasta maicuta au ajuns telefonul si, geanta cu actele parintelui Arsenie, imediat dupa deces.
La intrebarea uneia din maici, in legatura cu obiectele parintelui Arsenie, inclusiv despre ce mesaje a avut parintele pe telefon, aceasta a raspuns ca:
,,tot ce a avut s-a sters’’.
Sub acest aspect suspiciunea este de a se ascunde probele care puteau fi identificate prin telefonul parintelui;
Probe solicitate a fi administrate:
1. Audierea medicului de familie, doctor Tintaru, in legatura cu imprejurarile prin care a eliberat trimiterea la Spital, a parintelui.
2. Administrarea fisei medicale a preotului Arsenie, din evidenta medicului de familie, doctor Tintaru;
3. Audierea asistentului Sorin Rosca, din cadrul Spitalului Onesti;
4. Audierea tuturor cadrelor medicale, asistente, surori, infirmiere, soferi, medici, anestezisti, brancardieri, soferi, care au intrat in contact cu parintele Arsenie, incepand cu momentul ajungerii la spital, si pe toata perioada aflarii in Spital, aflati in legatura cu orice investigatii, transportul cu salvarea, momentul survenirii decesului parintelui, precum si al persoanelor care aveau obligatia sa faca constatarea decesului, autopsia si completarea fiselor medicale specifice fiecarei operatii;
5. Cercetarea medico-legala asupra corpului si organelor parintelui, in vederea indentificarii substantelor si concentratiilor din organele interne, dupa caz, din sistemul osos, ale parintelui Arsenie, din care urmeaza sa rezulte motivele care au provocat decesul;
6. Audierea Maicei Starete de la Manastirea de maici ,,Ponglet’’;
7. Audierea persoanei care l-a chemat la Arhiepiscopie pe parintele Arsenie;
8. Audierea fiecariei persoane cu care a intrat in contact parintele Arsenie, la vizita acestuia la Arhiepiscopia Romanului in Bacaului, incepand cu Arhiepiscopul Arhiepiscopiei, membrii din Consiliul acesteia, Membrii din Comisia Caterisire, responsabilul cu primirea cererilor de demisie si cu emiterea actelor de numire pe functii din arialul Arhiepiscopiei;
9. Cercetarea registrelor de intrari a documentelor din Arhiepiscopie, in vederea identificarii datei de inregistrare a cererii de demisie a parintelui Arsenie si, a documentelor de prelucrare a acesteia;
10. Audierea noului staret ,,Benedict’’, cu nume de Bogdan Ioan Carp, in legatura cu imprejurarile in care a fost scrisa demisia de catre parintele Arsenie, relatia acestuia cu parintele Arsenie, relatia de rudenie acestuia cu Arhiepiscoul Romanului si Bacaului, imprejurari care sunt in legatura cu persecutia psihica a parintelui Arsenie si determinarea parintelui sa demisioneze din functia de Staret;
11. Administrarea predicii facuta de Arhiepiscoul Romanului si Bacaului, care in parte este publicata pe internet, care este inregistrata in arhiva Arhiepiscoul Romanului si Bacaului, de la inmormantarea parintelui Arsenie, mijloc prin care a fost facuta publica demisionarea din functia de staret drept motiv de numire in functia de staret a calugarului Benedict;
12. Cercetarea si administrarea tuturor convorbirilor telefonice si, a sms-urilor de pe numarul de telefon mobil pe care l-a utilizat parintele Arsenie, precum si a persoanelor care au avut convorbiri in legatura cu parintele Arsenie;
Descrierea parintelui:
,,Printre munti, mai aproape de Dumnezeu, parintele Arsenie a fost un fel de mesager intre oamenii de rand si Dumnezeu.
Intr-o singura zi pe saptamana pe drumurile comunei Poduri era mai aglomerat. Inca de la primele ore ale diminetii drumul ce leaga satul Poduri de Prohozesti, Bucsesti, Cernu si mai apoi Buda se aglomera.
Asta se intampla in fiecare dimineata de duminica sau de sarbatori.
Pentru multi parintele Arsenie nu a fost doar un slujitor al Domnului, ci a fost un OM. Cele doua comune, Poduri si Berzunti sunt stropite parca uneori cu mir
Astazi judetul Bacau a pierdut un om, a pierdut un preot.
Dumnezeu sa il ierte!
Unul dintre cei mai iubiti duhovnici din Bacau s-a stins!
Parintele Arsenie era o personalitate publica.
A se vedea publicatiile de pe internet:
Parintele Arsenie a plecat spre cer! Unul dintre cei mai iubiti duhovnici din Bacau s-a stins!’’ -Scris de Dragos Savin |16 Februarie 2018;
Primiti va rog Distinse Domn, cele mai alese consideratii si respect din partea mea!
Presedinte, Dr.Botomei Vasile
___________________________________________________________
*Istoricul Manastirii Buda:Vechimea acestei manastiri nu este atat de departata de timpurile noastre, in comparatie cu alte chinovii de pe pamantul romanesc. Din anul 1809 se gaseste o carte de invoiala facuta intre razesii satelor Poduri si Cernu si ieromonahul Varnava de a face un schit in pustia de la capul Brazilor Gemeni, la Runcul Mare, ce se mai numeste si Muntele Savului. Schitul si-a desfasurat activitatea inre anii 1809 si 1828, cand a fost nevoit sa coboare la poalele muntelui, in satul Buda, datorita talharilor care-l jefuiau.
Proprietatea schitului a fost intarita in anul 1828 de domnitorul Ioan Sturdza-Voievod, punand in stapanirea Schitului Savu pamanturile dintre hotarele Cernului, Mazanestilor si Bucsestilor. Copia acestui act s-a intarit de catre Judecatoria de Roman cu Nr. 1753 din 5 iunie 1833.
Primul staret pe care l-a avut chinovia de la poalele muntelui a fost ieromonahul Varlaam, dar cel care a fost fondatorul noului locas de inchinare a fost ieroschimonahul Vasile, al carui mormant se afla in naosul bisericii actuale. Pe piatra mormantului este scris cu litere chirilice urmatoarea inscrptie: “Sub aceasta piatra odihneste robul lui Dumnezeu Vasile Ieroschimonahul, ctitorul care a facut schitul acesta.” Vrednic de pomenire este si ieromonahul Varnava, primul ctitor al chinoviei de pe Muntele Savului dar si ieroschimonahul Vasile care ne-a lasat locasul de rugaciune.
Documenele retin numele celor investiti de Episcopia Romanului si Husilor, dupa cum urmeaza: ieromonahul Varnava intre anii 1809-1828, perioada in care schitul a fost in varful muntelui numit Muntele Savului.
Ieroschimnahul Vasile intre anii 1828-1835, ctitorul manasirii de la poalele muntelui care se pastreaza pana astazi, cu numele de Manastirea Sfantul Sava; Stareta Anfilohia in perioada 1835-1883, perioada in care schitul a fost chinovie de calugarite.
In anul 1883 schitul s-a desfiintat, transformandu-e in biserica filiala a parohiei Poduri pana la 1896, iar in anul 1896 schitul se reinfiinteaza sub obladuirea Episcopului de Roman Gherasim Safirin, care trimite ca staret pe protos. Ianuarie Popescu, care a administrat si gospodarit bunurile manastirii pana in anul 1908, cand a plecat la Schitul Magura.
Dupa staretul Ianuarie Popescu, au fost randuiti mai multi ieromonahi din Magura si Bogdana pentru a conduce schitul. In anul 1919, cu ordinul 384 al Episcopiei de Roman a fost numit ca superior al Schitului Savu blandul ieromonah Elisei Filibeu, care a condus schitul pana in anul 1926.
Ieromonahul Elisei Filibeu se confrunta cu multe greutati in munca de restaurare a acestei chinovii. Avea de construit, dar mai ales, avea de luptat cu indaratnicia, nepasarea, lacomia si rautatea unor localnici stabiliti samavolnic chiar langa manastirea.
Inzestrat cu blandete, bunatate, evlavios si deprinderi deosebite de gospodar face ca in sapte ani aceasta chinovie sa cunoasca o perioada de inflorire. Protosinghelul Elisei Filibeu pleaca la Sfantul Munte, dar ramane in istoria schitului ca adevaratul reinfiintator.
Munca acestui inimos staret a fost continuata de un om sincer si constiincios de sarcina ce i s-a incredintat.. ieromonahul Calistrat Apostol. In anul 1926, el paraseste parohia Harja, unde era paroh si unde a avut o activitate rodnica caracterizata printr-o exemplara viata calugareasca, si vine sa conduca Schitul Savu.
* * *